Kompetencje przedsiębiorcy

Kompetencje przedsiębiorcy

 

Na początek ważna wiadomość: niestety, nie możemy wskazać Ci miejsca, w którym został opisany wzorzec przedsiębiorcy. Takiego ideału nie ma.

Zastanów się, czy masz przygotowanie merytoryczne do prowadzenia firmy, którą chcesz uruchomić.

Jeśli chcesz prowadzić działalność gospodarczą, to musisz mieć odpowiednią wiedzę i umiejętności (a w niektórych wypadkach – uprawnienia, certyfikaty, świadectwa itp.). W pierwszym okresie działania firmy będziesz jedynym pracownikiem – jeśli nie będziesz mógł sam produkować lub świadczyć usług, to nie masz szans na sukces rynkowy. Pamiętaj też, że nie możesz opierać się na wyobrażeniu, że jakaś praca (np. pośrednictwo handlowe, prowadzenie sklepu internetowego itp.) nie wymaga specjalnej wiedzy ani umiejętności. To nie jest prawda. Nie ryzykuj też na potrzeby własnej firmy uogólnień – np. piekę bardzo smaczne torty na urodziny moim bliskim, to mogę otworzyć firmę oferującą takie torty. Między pieczeniem ciast dla rodziny a prowadzeniem firmy cukierniczej jest ogromna różnica.

 

Odpowiedz sobie na pytanie, czy jesteś gotów zdobywać nową wiedzę i stale aktualizować już posiadaną.

Musisz znać m.in. rozwiązania prawne, które dotyczą obecności w obrocie gospodarczym, w tym przepisy finansowe. Nawet, jeśli zlecisz prowadzenie pewnych spraw innej firmie, to i tak Ty będziesz ponosił konsekwencje ewentualnych błędów i niezgodności z przepisami. Jest wskazane, żebyś znał podstawowe zasady zarządzania finansami w firmie, umiał planować działalność i śledził nowinki z zakresu marketingu.

 

Sprawdź, czy masz rozwinięte kompetencje biznesowe.

To bardzo ważne, by przedsiębiorca realizował cele biznesowe, czyli był zorientowany na osiągnięcie zysku i miał świadomość, że jego wszystkie działania muszą być podporządkowane potrzebom i oczekiwaniom klientów. Musisz również pamiętać, że Twoja aktywność będzie miała skutki operacyjne (tu i teraz) oraz strategiczne (to znaczy dzisiaj decydujesz o tym, jak twoja firma będzie wyglądała za 5 i za 10 lat).

 

Oceń swoje umiejętności miękkie.

Działanie firmy jest nierozerwalnie związane ze sprzedażą. Musisz pozyskać klientów i przekonać ich do zakupu. Niezależnie od tego, czy będą to osoby indywidualne, czy klienci instytucjonalni, czy może hurtownicy, do realizacji celu potrzebne Ci będą rozwinięte kompetencje komunikacyjne.

Nie wszystko będzie odbywało się zgodnie z planem i pojawią się problemy zarówno po Twojej stronie, jak i po stronie odbiorców. Czy potrafisz rozwiązywać problemy i radzić sobie w sytuacjach kryzysowych? Czy skutecznie działasz pod presją czasu?

W każdej działalności gospodarczej bardzo ważna jest również kreatywność. Będziesz działał samodzielnie i mógł liczyć tylko na siebie. Czy lubisz tworzyć nowe rozwiązania? Czy odczuwasz satysfakcję ze stawiania sobie nowych celów? Czy potrafisz sam siebie mobilizować do lepszej pracy?

 

Przeczytaj kilka dodatkowych informacji o kompetencjach przydatnych dla przedsiębiorców.

Działalność gospodarcza oznacza ponoszenie ryzyka. Czy lubisz je podejmować? Czy potrafisz nim zarządzać, to znaczy zapobiegać, monitorować i, ewentualnie,       minimalizować?

Pamiętaj też, że w biznesie trzeba być pewnym siebie. Nie można jednak popaść w skrajność i nie wolno przestać być czujnym. Efekty działania firmy będą widoczne dopiero po pewnym czasie. Z jednej strony musisz być cierpliwy i wytrwały. Z drugiej, nie możesz przestać sprawdzać, czy przybliżasz się do celu. Dlatego potrzebna jest Ci pewnego rodzaju mapa działalności, czyli strategia działania opatrzona przemyślanym harmonogramem.

Zadbaj też o to, by Twoja praca była zgodna z zainteresowaniami i przynosiła Ci przyjemność. Jeśli w wyborze charakteru firmy weźmiesz pod uwagę, że będzie z Tobą 24 godziny na dobę i musicie razem czuć się dobrze, łatwiej będzie pokonać wszystkie problemy.