O jakie dane pracodawca może Cię zapytać
Kodeks pracy precyzyjnie wymienia, jakich danych osobowych może żądać pracodawca od osoby ubiegającej się o zatrudnienie.
- Dane te mogą obejmować wyłącznie:
- imię (imiona) i nazwisko,
- imiona rodziców,
- datę urodzenia,
- miejsce zamieszkania (adres do korespondencji),
- wykształcenie,
- przebieg dotychczasowego zatrudnienia.
- Ponadto, pracodawca ma prawo żądać od pracownika podania także:
- innych danych osobowych pracownika, a także imion i nazwisk oraz dat urodzenia dzieci pracownika, jeżeli podanie takich danych jest konieczne ze względu na korzystanie przez pracownika ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy,
- numeru PESEL.
- Dane osobowe są udostępniane w formie oświadczenia osoby, której one dotyczą.
Z powyższego wynika, że pracodawca nie ma prawa żądać od pracownika oraz od osoby ubiegającej się o zatrudnienie podania żadnych innych danych osobowych, w szczególności dotyczących sytuacji majątkowej, planów rodzicielskich, niepełnosprawności.
W trakcie rekrutacji pracodawca może żądać również przedstawienia: świadectw pracy lub innych dokumentów potwierdzających okresy zatrudnienia w roku kalendarzowym, w którym pracownik ubiega się o zatrudnienie, dokumentów potwierdzających kwalifikacje zawodowe.