Pomysł na firmę

Pomysł na firmę

 

Oferta firmy musi być odpowiedzią na potrzeby klientów

W powyższym stwierdzeniu zamyka się istota sukcesu biznesowego. Tworzenie firmy musisz zacząć od wskazania niszy rynkowej. Nisza, to taki fragment rynku, który nie został zagospodarowany. To znaczy nie ma dotychczas takiej oferty świadczonej na rzecz danej grupy klientów i w podobny sposób. Lub oferta taka jest, ale potrzeby klientów są większe i jeszcze znajdzie się miejsce na rynku również dla Ciebie.

Zwróć uwagę, że nie musisz szukać zupełnie nowego produktu. Większe firmy, dojrzali gracze rynkowi, już pewnie coś podobnego oferują. Jeżeli tego produktu nie ma (np. dzid do polowania na jelenie), to pewnie nie jest nikomu potrzebny. Wystarczy jak go minimalnie ulepszysz albo zaoferujesz w inny sposób (np. kilka barów bistro w okolicy prowadzi tylko sprzedaż na miejscu albo na wynos, a Ty zaproponujesz z dostawą do okolicznych biur). Możesz też zmienić jego parametry, co pozwoli istotnie obniżyć cenę i wówczas produkt, który był dostępny tylko dla pewnej grupy klientów, stanie się dostępny dla zupełnie nowej grupy.

Zauważyłeś już pewnie, ze musisz wziąć pod uwagę nie tylko potrzeby klientów, ale również starannie odnieść je do konkurencji. W ten sposób znajdziesz coś, co będzie Cię wyróżniać na rynku.

Nie bierz pod uwagę tylko swoich potrzeb, bo firma musi działać w pełnej skali. Jeśli zauważyłeś, że w Twojej okolicy nie ma sklepu z artykułami dla dzieci, to najpierw spraw, czy mieszkasz w rejonie, gdzie licznie pojawiają się mamy z maluchami. Może okazać się, że to osiedle zdominowane przez seniorów i nie masz szans na uzyskanie satysfakcjonujących obrotów.

 

Musisz precyzyjnie określić swoją strategię marketingową

Z analizy potrzeb klientów i oferty konkurencji łatwo przejdziesz do określenia, co będziesz sprzedawać. Pozornie bardzo proste pytanie: Co ja będę mógł u Pani/Pana kupić? okazuje się zaskakująco trudne dla wielu osób przygotowujących się do założenia firmy.

Dlatego poćwicz udzielenie krótkiej odpowiedzi. Postaraj się zawrzeć w niej informację, że Twoja oferta jest zgodna z potrzebami klienta. Przygotowanie trafnej z punktu widzenia marketingowego odpowiedzi na to pytanie może Ci zająć całkiem sporo czasu.

Precyzyjne zdefiniowanie Twojej oferty będzie wyjściem do planowania sposobów sprzedaży, polityki cenowej i wszystkich działań informacyjnych. Pamiętaj, że nie tylko musisz dotrzeć do klientów z informacją o swojej firmie, ale również ich pozyskać i – co niezwykle ważne – utrzymać. To znaczy włączyć do grona swoich w miarę stałych odbiorców.

Zatem tworzenie strategii marketingowej nie jest czynnością wykonywaną jeden raz na etapie planowania firmy. Będziesz wdrażał swoją strategię i jednocześnie monitorował jej skuteczność i na bieżąco modyfikował.