Jak znajdziesz potencjalnego pracodawcę?

Jak znajdziesz potencjalnego pracodawcę?

Istnieje duża rozbieżność między tym, jak przyszli pracownicy szukają pracodawców i tym, jak pracodawcy szukają nowych pracowników. Jeżeli chcesz być skuteczny na rynku pracy, to przeczytaj, co trzeba zrobić, by zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie.

Powyższy schemat przedstawia poszukiwanie pracy z punktu widzenia kandydatów do zatrudnienia. Najczęściej przeglądają oni drobne ogłoszenia. Trochę mniej popularną formą znajdowania pracodawcy jest korzystanie z usług pośrednictwa pracy (np. urzędów pracy, agencji zatrudnienia). Jeszcze rzadziej przyszli pracownicy przygotowują swoje dokumenty i przedstawiają je bezpośrednio wybranym przez siebie pracodawcom. Najmniej popularne jest szukanie pracy przez znajomych.  

Natomiast sposoby poszukiwania pracowników przez pracodawców układają się pod względem popularności dokładnie odwrotnie.

Zwyczaje osób poszukujących zatrudnienia wynikają z tego, że najłatwiej jest odpowiedzieć na ogłoszenie, w którym zostały sprecyzowane warunki pracy. Wiadomo również, że dany pracodawca faktycznie szuka pracownika o określonych kwalifikacjach, co sprawia, że praca nad dokumentami związanymi z aplikowaniem wydaje się bardziej celowa. Co więcej, wybór ofert i tempo odpowiedzi, zależy wyłącznie od osoby poszukującej pracy. Zaangażowanie innych podmiotów (np. agencji zatrudnienia) wymaga już podporzadkowania się pewnym zasadom. Z kolei staranne wybranie potencjalnych pracodawców i zaniesienie do nich swoich dokumentów jest czasochłonne i nie daje pewności, że ktokolwiek zechce je przeczytać. Natomiast uruchomienie sieci kontaktów wymaga podzielenia się swoimi sprawami z innymi osobami, co często nie jest komfortowym rozwiązaniem dla wielu osób.

Tymczasem pracodawca, który ma wolne miejsce pracy, stara się dość szybko znaleźć osobę godną zaufania. Najprościej może to osiągnąć prosząc innych pracowników albo znajome osoby o polecenie takiej osoby. Takie rekomendacje są bardzo ważne z kilku powodów.

  • Po pierwsze, osoba, która kogoś poleca, musi być pewna, że nie narazi swojego pracodawcy lub znajomego na problemy w związku z zatrudnieniem konkretnego kandydata (to oznacza, że musi sama mieć do niego zaufanie).
  • Po drugie, polecany kandydat musiał sobie na takie zaufanie zasłużyć, czyli dać się poznać swoim dotychczasowym działaniem jako osoba godna polecenia. To wszystko sprawia, że pracodawca znacznie mniej ryzykuje przyjmując do pracy taką osobę niż kogoś, o kim niewiele wie.
  • Kolejną korzyścią z takiej rekrutacji jest oszczędność czasu i kosztów. Nic zatem dziwnego, że jest to sposób pozyskiwania pracowników najbardziej ceniony przez pracodawców.

Jeżeli nie można z polecenia znaleźć kandydata do pracy, to wówczas przegląda się oferty, które już są w zasobach firmy, a następnie sięga po pomoc wyspecjalizowanych firm i instytucji. Tylko takie oferty pracy zostają upublicznione w formie ogłoszenia.

Jeśli więc wiesz już, jakiej pracy szukasz, to nie czekaj aż przyjdzie do Ciebie, tylko wyrusz na jej poszukiwanie.

Buduj sieć kontaktów. Daj się poznać jako osoba godna polecenia ze względu na Twoją wiedzę, umiejętności i doświadczenie. Zadbaj, żeby wszyscy, których spotkasz na swojej drodze na rynek pracy, miło Cię wspominali – a przede wszystkim wspominali jako osobę godną polecenia. Nie pal za sobą mostów. Nie zrywaj kontaktów. To najprostsza recepta na znalezienie wymarzonej pracy.