Co zapakować?

Co zapakować?

Zaczynamy pakowanie. Najpierw na dnie plecaka ląduje Mapa… Ale czy to aby na pewno dobry pomysł? Nie. Mapa musi być pod ręką i w każdej chwili wskazywać nam dobrą drogę. To co włożymy do plecaka?

Na podstronie „Poznaj rynek pracy” napisaliśmy, że na rynku pracy będziesz sprzedawał. Zatem musisz zapakować swój towar. Przygotować go i sprawić, by był jak najbardziej atrakcyjny dla potencjalnych klientów. Dlatego najpierw dokonamy analizy potrzeb pracodawców.

Poniżej prezentujemy fragmenty przykładowych ofert pracy:

Asystentka w dziale kadr

Wymagania: wykształcenie średnie (lub wyższe), dobra organizacja czasu pracy, samodzielność, odpowiedzialność, znajomość przepisów prawa pracy, mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku, bardzo dobra znajomość pakietu MS Office, znajomość języka angielskiego (poziom B1). Obowiązki: pomoc w prowadzeniu dokumentacji kadrowej, przygotowywanie umów o pracę, aneksowanie umów, przygotowywanie świadectw pracy, zakładanie teczek personalnych.

Oczekiwania tego pracodawcy dotyczą:

  • Wykształcenia – określony jest poziom wykształcenia, ale nie ma żadnych oczekiwań co do określonego kierunku. Pracodawcy nie chodzi w tym wypadku o żadną wiedzę zawodową, lecz o pewien poziom wiedzy ogólnej i umiejętności, które zdobywa się podczas udziału w edukacji na poziomie średnim i wyższym.
  • Wiedzy z zakresu prawa pracy, umiejętności obsługi pakietu MS Office i znajomości języka angielskiego na określonym poziomie.
  • Takich cech jak samodzielność, odpowiedzialność i dobra organizacja czasu pracy.
  • Doświadczenia, które jest „mile widziane”.
Sprzedawca w dziale motoryzacyjnym

Wymagania: wykształcenie zawodowe, umiejętność obsługi kasy fiskalnej, mile widziana umiejętność obsługi terminala kart płatniczych, mile widziana znajomość branży motoryzacyjnej, dobra organizacja pracy, dyspozycyjność, zaangażowanie, wysokie zdolności komunikacyjne. Obowiązki: obsługa kasy fiskalnej i terminala płatniczego, obsługa klienta oraz fachowe doradztwo.

W tym przypadku pracodawca poszukuje kandydata:

  • Posiadającego określoną wiedzę specjalistyczną zdobytą podczas nauki w szkole zawodowej i znajomość branży motoryzacyjnej.
  • Potrafiącego obsługiwać kasę fiskalną. Umiejętność obsługi terminala kart płatniczych nie jest wymagana, ale jest „mile widziana”.
  • Mającego rozwinięte umiejętności komunikacyjne oraz wykazującego zaangażowanie, dobrą organizację pracy i dyspozycyjność.
Sprzedawca w dziale wyposażenia i projektowania wnętrz

Opis stanowiska:

− Obsługa klientów i sprzedaż asortymentu zgodnie z przyjętymi standardami firmy

− Kompleksowe doradztwo klientom 

− Projektowanie systemów mebli kuchennych według indywidualnych potrzeb klienta (zapewnimy Ci kompleksowe szkolenie w tym zakresie)

− Aktywne oferowanie wszystkich usług i produktów dostępnych w sklepie

Wymagania:

− Gotowość do pracy w różnych porach dnia (również weekendy)− Chęć do podnoszenia kwalifikacji zawodowych

− Wyobraźnia przestrzenna

− Doskonałe zdolności komunikacyjne i organizacyjne

− Zorientowanie na potrzeby klienta

− Optymistyczne podejście do świata i ludzi

− Łatwość nawiązywania kontaktów interpersonalnych.

Oczekiwania tego pracodawcy dotyczą tylko umiejętności miękkich i cech osobowościowych kandydatów, którzy powinni pozyskiwać i podtrzymywać zainteresowanie klienta i sprawiać, by był zadowolony z obsługi. Powinni również być gotowi do podjęcia pracy w systemie oferowanym przez tę firmę. Nie ma natomiast sformułowanych żadnych wymagań co do wiedzy i doświadczenia. Co więcej, pracodawca szuka osób, które chcą podnosić swoje kwalifikacje i zapewni im kompleksowe szkolenie.

Przykłady te wskazują, że pracodawcy bardzo różnie formułują swoje oczekiwania. Jeżeli pozwala na to zakres obowiązków na danym stanowisku pracy, to pracodawcy ograniczają do minimum wymagania związane z wiedzą i doświadczeniem. Trzeba jednak zauważyć, że jednocześnie wzrastają oczekiwania co do umiejętności miękkich kandydatów na pracowników i ich cech osobowościowych.

Najogólniej można powiedzieć, że najlepszy pracownik, to pracownik kompetentny. Potocznie mówimy „właściwy człowiek na właściwym miejscu”, czyli taki, który pod każdym względem spełnia oczekiwania pracodawcy.

Co takiego składa się na kompetencje?

Kompetencje pracownika to jego wiedza, umiejętności i cechy osobowości. Wiedza i umiejętności przekładają się na to, że wie, co trzeba zrobić i jak to trzeba zrobić. Natomiast jego cechy wpływają na to, w jaki sposób działa, jakie jest jego nastawienie do wykonywanej pracy.

Wyruszając na rynek pracy, trzeba być świadomym swoich mocnych stron. Do plecaka trzeba schować wiedzę, umiejętności i doświadczenie, bo tego szukają przyszli pracodawcy.